آخرین اخبار
کد مطلب: 80446
هشت چيزي که نبايد در صبحانه بخوريم
تاریخ انتشار : 1393/06/04
نمایش : 2756
پژوهشگران درباره اهميت خوردن صبحانه مي گويند صبحانه يكي از مهم ترين وعده هاي غذايي روزانه است، چون سطح انرژي بدن را در ساعات نخست صبح تجديد مي كند.

به گزارش سلام لردگان، متخصصان بهداشتي، بي دليل صبحانه را مهم‌ترين وعده غذايي روز نمي‌نامند. با اين حال، اين بدان معنا نيست که روز خود را بايد با غذاهاي غني شده از قند، چربي و کربوهيدرات آغاز کنيد. به گفته کارشناسان، نخوردن صبحانه بدترين کاري است که مي‌توانيد انجام دهيد‌، اين يک پيام واقعي به خصوص براي نوجوانان دختر است.

 

پژوهشگران مي گويند كساني كه صبحانه را از رژيم غذايي خود حذف مي كنند زندگي و تغذيه سالمي نخواهند داشت. پژوهشگران درباره اهميت خوردن صبحانه مي گويند صبحانه يكي از مهم ترين وعده هاي غذايي روزانه است، چون سطح انرژي بدن را در ساعات نخست صبح تجديد مي كند. وعده صبحانه شامل يک يا چند نوع نوشيدني (شيــر، چاي، قهـوه، يا آب پرتقال)، لبنيــات (پنيـر، مسکه يا قيماق) و غلات (انواع نان به ويژه نان هاي سبوس دار) که بهتر است با دانه‌هاي روغني يا ميوه‌ها نيز همراه شود.


خوردن نان و پنير و چارمغزهمراه چاي شکر، يك صبحانه اصيل و سنتي است. اما برخي به اشتباه، صبحانه را براي جلوگيري از عقب ماندن از كارهاي روزمره و برخي ديگر نيز آن را براي كاهش وزن حذف مي كنند. همچنين كساني كه صبحانه نمي خورند، چاق تر هستند، به طوري كه آنها براي جبران كمبود انرژي در طول روز ميوه خشک بيشتري مصرف مي كنند.

 

دونات

دونات‌ها، اولين چيزي است که شما در صبح علاقه زيادي به خوردن آن ها داريد. دونات‌ها يکي از گزينه‌هاي صبحانه است که به دليل عجله داشتن و راحت بدست آوردن آنها در مسير مدرسه يا محل کار بيشتر ترجيح داده مي‌شود.

به خاطر داشته باشيد که دونات‌ها مملو از قندهاي تصفيه شده، چربي‌هاي ترانس، روغن هيدروژنه و آرد سفيد فرآوري شده‌اند که از نظر فوايد تغذيه‌اي براي بدن مناسب نيست.

 

هات‌داگ‌

هات‌داگ‌ها به طور متوسط حاوي حدود 130 تا 140 کالري هستند که اين ميزان به 80 درصد کالري که چربي ناسالم است، افزايش مي‌يابد. همچنين، علاوه بر اين انواع سس‌ها و چاشني‌هاي روي غذا فاجعه بيشتري را براي قلب ايجاد مي‌کنند.

گوشتهاي فرآوري شده و چاشني‌هاي مورد استفاده بر روي هات‌داگ‌ها با بيماري‌هاي قلبي و سرطان روده بزرگ مرتبط هستند.

 

غلات شيرين تفت داده شده

اگر چه کودکان و بزرگسالان غلات شيرين تفت داده شده را بسيار دوست دارند اما اين نوع مواد غذايي انتخابي درست براي صبحانه نيست. سازمان غذا و داروي آمريکا (FDA) متذکر شده است که رنگ‌هاي موادغذايي مورد استفاده در اين نوع مواد غذايي، در کودکان منجر به بيش فعالي مي‌شود. غلات شيرين تفت داده شده، همچنين با شيرين کننده‌هاي مصنوعي و طعم دهنده‌هايي که مي‌تواند باعث چاقي شود، بسته‌بندي شده است. اگر شما ترجيح مي‌دهيد که اين نوع غلات را براي صبحانه بخوريد، سعي کنيد که آنها را با فيبر بالا و قند کم امتحان کنيد.

 

شيريني

موادغذايي از قبيل شيريني دانمارکي، رول دارچين و شيريني‌هاي نان برشته شده از کالري و چربي بالايي برخوردار هستند. علاوه بر اين، زيادي خامه‌هاي روي کيک يا شيريني منجر به چاقي مي‌شود. همچنين، بسياري از نانوايان از آرد سفيد فرآوري‌شده استفاده مي‌کنند تا‌ کالري‌هاي بيشتري را به آن بيافزايند. اين خوشه‌ها با قندها افزايش مي‌يابد و بدن را با انفجار اوليه انرژي مجهز مي‌کند که به احتمال زياد در چند ساعت ناپديد مي‌شود.

 

شير کامل

شير مملو از چربي‌هايي اشباع شده که سطح کلسترول را افزايش مي‌دهد، باعث بروز التهاب و در موارد شديد به انسداد عروق نيز کمک مي‌کند. براي آنهايي که نمي‌توانند خوردن شير را ترک کنند، توصيه مي‌شود که شير کم‌چرب مصرف کنند؛ اين نسخه کم‌چرب شيرعاري از چربي است و تنها شامل کلسيم، پتاسيم، ويتامين D و پروتئين است.

 

پن‌کيک

پن‌کيک‌ها موادغذايي محبوبي براي صبحانه محسوب مي‌شوند و امروزه با مخلوط‌هاي آماده در فروشگاه‌ها موجود هستند که حتي راحت‌تر درست مي‌شوند‌. شما فقط اين پودر را با آب مخلوط کنيد و سپس آن را در يک ماهي تابه گرم يا ماهي تابه بريزيد.

پن‌کيک‌‌ها غني از کربوهيدرات‌ها هستند که بطور حتم معده شما را پر مي‌کند، اما دوباره، نبودن کالري باعث مي‌شود که شما سريع گرسنه شويد. به علاوه انتخاب چاشني‌هاي روي غذا، مانند شربت افرا، پودر شکر و بيکن به چاقي و ناسالمي منتهي مي‌شود.

 

نان شيريني حلقوي

از نشاسته سفيد و نان شيريني حلقوي با طعم‌هايي نظير پياز، سير و دانه خشخاش اجتناب کنيد؛ چرا که اين نوع شيريني‌ها با آرد گندم تصفيه شده که حاوي هيچ مواد مغذي و فيبر نيستند، درست مي‌شوند.

اکثر شيريني‌ها در حال حاضر حاوي مقادير بالايي از قند و سرشار از پنير خامه‌اي و کره که کالري‌هاي بيشتر و چربي‌هاي اشباع‌شده را اضافه مي‌کنند منجر به افزايش قند و سطوح انسولين در بدن مي‌شوند.

 

فست‌فود

آماده کردن صبحانه و غذا خوردن مي‌تواند وقت‌گير باشد، از اين رو خريد صبحانه از سر راه محل کار يا مدرسه به نظر مي‌رسد بهترين گزينه باشد. بسياري از ما، از جمله کودکانمان، از اين کار لذت مي‌برند، اما هر زماني که در يک اشتراک فست فود توقف مي‌کنيد اقلامي از چربي‌هاي اشباع‌شده، ‌سديم و قندهاي مصنوعي را به ميزان بالا مصرف مي‌کنيد.

سديم بيش از حد مي‌تواند باعث يک افزايش ناگهاني در فشار خون شود و آن همچنين ممکن است احتمال سکته مغزي در افراد مبتلا به فشار خون بالا را افزايش دهد. بهترين غذاهاي صبحانه به شما انرژي لازم براي زنده ماندن در طول روز را مي‌دهد.

اين غذاها سوخت‌و‌ساز بدن را افزايش مي‌دهد، افزايش وزن را کنترل مي‌کند و از بيماري‌‌ها بدن را حفظ مي‌کند. از سوي ديگر، بدترين غذاهاي صبحانه در چربي‌هاي اشباع شده و قندها بشدت زياد هستند که بدن را در معرض خطر بسياري از بيماري‌ها قرار مي‌دهند.
منبع. جام نيوز

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس